söndag 31 juli 2011

Tabouleh, kyckling, äpple- & gurkyoghurt

Förutom min sovmorgon till kl elva så har detta varit långt ifrån en bakisdag. Både jag och mannen har varit riktigt fräscha och fått en del gjort. Vi bjöd in våra föräldrar på en fräsch tvårätters sommarmiddag och jag tänkte bjuda er på receptet.

Inspirationen fick jag igår på festen där Zandra hade gjort massor med god mat och då bland annat Tabouleh. Fräscht, lätt och somrigt om ni frågar mig. Till det serverade vi kycklingfilé samt en yoghurt/tzatziki till det. Efterrätten blev en hallonpaj med bär från trädgården. Efter rätt så mycket snabbmat i sommar är det skönt med lite kontraster.

Tabouleh

Koka bulgur (eller t.ex. couscous) i kycklingbuljong enligt anvisningar på paketet. Låt svalna. Kan tänka mig att jag använde ca 4 dl okokta gryn.

Finhacka fyra tomater, en kruka persilja, en stor rödlök samt gröp ur det vattniga från gurkan och skär resten i önskvärd storlek.

Blanda ihop allting i en stor skål tillsammans med saften från två lime och en stor citron. Ringla över olivolja efter smak, salta och peppra. Jag blandade även i fetaost.

Låt stå i kylen en stund så att smakerna hinner blanda till sig.

Till detta serverade jag kycklingfilé som jag delat på mitten, brynt runt om, kryddat och stekt klart i ugnen.


Äpple- och gurkyoghurt


Riv en gurka på rivjärn, lägg allt i en kökshandduk, salta lite och vrid ur. Låt den stå en stund och vrid sedan ut resten av vattnet.


Hacka ett äpple i små tärningar.


Blanda äpplet och gurkan med turkisk yoghurt, saften från en lime, en riven vitlöksklyfta samt salt och peppar. Låt stå i kylen ca 30 minuter innan servering.

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar