söndag 17 april 2011

Dagens middagstips

Lördagen blev en riktig lyxdag. Först vuxentid i Luleå på stan med Challan och Marran där vi hittade klänning till Alex (som vi hoppas passar), smink och lite annat krams. Handlade på vägen hem och så tog vi en promenad till underbara vänner i byn där det ju blev premiärgrillning som var precis lika gott som jag kom ihåg det, en liten drink, Tenkaspel och surr om ungdomens dagar (?!) till klockan var halv två och vi promenerade hemåt med lillen sovandes i vagn.


Att vi har så många fantastiska vänner är något vi verkligen värderar högt här i livet!


Att jag idag fick sovmorgon blev ett plus i kanten till sambon. Storhandling inför fjällen och nu lagar vi mat för brinnande livet medan solen skiner och vinden viner utanför fönstret. ugnspannkakor, bacon- och fetaostbiffar gör sambon just nu och så har vi gjort en riktigt god kycklinggratäng som jag tänkte att ni skulle få ta del av. Receptet kommer från svärmor och vi blev bjudna på detta i Hemavan.


Kycklinggratäng a´la chutney (har faktiskt ingen aning om vad det egentligen heter)

1 grillad kyckling (vi hade kycklingfiléer, tärnades och kördes in i ugnen i ca 20 min tills klara)

2 hg färska champinjoner

1 stor paprika

1 dl mango chutney

1-2 tsk sambal oelek

1-2 vitlöksklyftor, pressade eller rivna

salt, peppar

2 dl creme fraiche

1 dl grädde

3 dl riven ost


Kycklingen fördelas i bitar i en form. Stek skivade champinjoner och paprika i smör tills de fått fin färg och lägg på detta på kycklingen. Blanda ihop allt annat, även osten och bre ovanpå champinjonerna. In i ugnen 20 minuter på 225 grader, servera med ris och sallad. MÖMS!

2 kommentarer:

  1. Jag, mamma o Mårten gjorde den här gratängen igår, hur god som helst!!! :) Därför tror jag även starkt på den indonesiska grytan som du o Carro skulle göra :) Trevlig påsk! Puss

    SvaraRadera
  2. Men vad roligt att ni gillade den! Stor kram till er alla. Glad påsk!

    SvaraRadera