fredag 9 december 2011

Olivbollar


Väntar på att olivbollarna till morgondagens tjejmiddag ska bli klar. Det är jobbtjejerna som träffas och i år tar jag med mig samma plockmat som vi hade till minglet på bröllopet.

Här kommer receptet om det kan intressera någon. Tilläggas bör att jag inte annars äter oliver, men i detta är det riktigt gott.

Olivbollar- 20 st
125 g grovriven västerbottensost
1 ½ dl vetemjöl
3 msk smör
1 krm cayennepeppar (jag brukar ta lite mer)
20 st. gröna oliver med pimento

Sesamfrö ca. 1 dl tror jag räcker.(Kan uteslutas)

Blanda ihop alla ingredienser utom oliverna.
Tillsätt gärna lite vatten ( ca.1 msk) så att det går att göra en deg.
Rulla till små bollar sätt en oliv i varje (oliven ska täckas av degen)
Rulla gärna bollarna i sesamfrö och grädda i ugn 225 grader i ca 10-15 minuter

Melker hjälpte mig så även hans små kuttar bakas nu i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar