måndag 29 november 2010

Årets pepparkaksbak

Efter full arbetsdag hämtade jag Melker och åkte hem. Min kära mor kom då hit, vi åt middag och satte igång med årets pepparkaksbak. Min mor är nämligen så snäll att hon gör pepparkaksdeg till alla oss som vill baka och sen hjälper hon oss när det väl ska göras.

Jag är nämligen ingen hejare på att kavla ut degen, blir antingen för tunn, för tjock, för mycket mjöl eller så fastnar det, så jag överlåter den delen av baket till mor. Nu doftar det så där juligt här hemma och vi har både en stor burk full med pepparkakor och en liten som Melker själv gjort. Hittade söta formar på ICA till att göra bilar, tåg och flygplan, såna fordon som lillen älskar.


Här börjas det, visst ser ni hur fort han kavlar?
Dags att trycka ner formen.
Å sen kika in i ugnen och se hur det går för kakorna. Smarriga blev de kan jag lova!
Jag har sedan varit på kören och övat in julsånger inför nästa onsdag, och jag måste verkligen se till att träna lite hemma innan Julcafét. Väl hemma har jag doppat pepparkakor i kall mjölk...
Måste nog däremot vabba med sonen imorgon eftersom han har feber. Synd.
Stort grattis till min vän Camilla som idag fyller 30 år. Hade en riktigt snygg bild på dig som jag hade tänkt visa i din ära, men eftersom jag inte hittar igen den så får det bli en annan dag...

3 kommentarer:

  1. så mysigt! älskar bilden där melle står o tittar in i ugnen :) säg till om du har någon tid över på fredag för en fika/lunch/kaffe - vad som helst :) KRAM

    SvaraRadera
  2. jag tycker också att du har en snäll mamma
    jag fick två ljuslyktor med ljus av henne igår/Birgitta

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket vännen. Känns som att det var bra att du inte hittade bilden :)

    SvaraRadera