torsdag 5 november 2009

Västerbottensbiffar

Vi i lilla familjen har just ätit en trevlig lunch tillsammans, det gäller att ta alla tillfällen som går, eftersom jag sen ska jobba hela helgen vilket innebär att vi inte kommer att ses så mycket. Jag bjöd idag på Västerbottensbiffar som lätt kvalificerar in bland fem i topp på köttfärsbiffelistan (för visst finns det en sån?!). Receptet har jag fått av min mor som i sin tur har fått det av moster. Vi serverade sallad och färsk pasta till och det var en hit. Som tur blev det över en portion som jag tar med till middag imorgon på jobbet.

Västerbottensbiffar

400 g blandfärs (vi tog älg)
1,5 tsk salt
1,5 dl vischyvatten
1,5 msk potatismjöl
1 krm mald peppar
1 msk soja
1 pressad vitlöksklyfta ( rostas gärna i stekpannan först)
0,5 dl finriven Västerbottensost

Sås
Sky, 2 dl creme fraiche, 1 dl Västerbottensost, salt o peppar

Blanda färsen med salt, peppar och vichyvatten. Tillsätt pot.mjöl, soja, vitlök och sist osten. Låt semeten stå en liten stund så att den sätter sig.

Forma till biffar och stek. Stek varje sida bara en gång så håller de ihop. Vispa ur pannan med någon dl vatten och creme fraiche. Koka någon minut och tillsätt ost och krydda. Slå såsen över biffarna. Strö över persilja (detta missade jag dock men det var smaskens i alla fall).

Hade tänkt ta ett litet kort på biffarna, men glupska som vi var, så glömdes detta bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar